Op werkdagen voor 16:00 besteld, volgende dag in huis!

Gratis verzending vanaf €60 en in België vanaf €75

Klantenservice 085-130 43 49

Nano coatings in de luchtvaart

nano coatings luchtvaart Lenano schoonmaakgemak

Er komt een heleboel bij kijken om een vliegtuig in de lucht te houden. Gelukkig komen er steeds weer nieuwe technologieën die zo’n vliegmachine, sneller, goedkoper en milieuvriendelijker maken. Een nano coating is daar tegenwoordig een belangrijke factor in. Het aanbrengen van een coating op de romp van het vliegtuig kan wel 2% brandstof besparen. Dat is best rendabel als je weet hoeveel kerosine zo’n beest slurpt en hoeveel kilometers die maakt.

Temperatuurverschillen

Hoog in de lucht is het enorm koud, wel tientalen graden onder nul. Maar binnen in de motor van een vliegtuig is het weer heel erg heet. Bij een straalmotor bijvoorbeeld wordt de koude lucht van buitenaf gecompresseerd en daar wordt kerosine aan toegevoegd. Dit mengsel wordt ontstoken en daarmee wordt stuwkracht gegenereerd. Dit gebeurd onder een enorm hoge druk en temperatuur.

Vloeistoffen mogen niet bevriezen, maar ook de romp van het vliegtuig moet ijsvrij blijven. Een bevroren roer kan zomaar een paar honderd levens kosten. Tegenwoordig zijn er systemen die er voor zorgen dat een vliegtuig ijsvrij blijft. Daarnaast worden er specifieke metalen en legeringen gebruikt die precies de juiste eigenschappen hebben om het vliegtuig optimaal te laten vliegen. Desondanks is het vliegtuig alsnog onderhevig aan slijtage.

Ook de warmte is een factor waar rekening mee gehouden moet worden. De temperatuur in de motor van een vliegtuig kan wel oplopen tot 1000C. De coatings die gebruikt worden om de metalen van een vliegtuig te beschermen zijn daarom ook bestand tegen dit soort extreme temperaturen en de schommelingen daar tussen.

Elektronica beschermd door nano coatings

Ook de elektronica in een vliegtuig moet beschermd worden. Tegenwoordig zijn er zelfs coatings ontwikkeld die de bedrading van alle elektronica binnen een vliegtuig kunnen vervangen. Dit kan het gewicht van een vliegtuig met ongeveer de helft verminderen. In eerste instantie moet de elektronica van een vliegtuig beschermd worden tegen invloeden van buitenaf. Dat kan op drie manieren.

Door de elektronica op het element te spuiten is het mogelijk om delen die niet gecoated moeten worden, gemakkelijk af te dekken. Spuiten is echter niet erg effectief als je een dikkere laag nodig hebt. Dan wordt er vaak vaker dan 1 laag over het element heen gespoten. Het is ook mogelijk het hele element onder te dompelen in coating. Afdekken is op deze manier niet mogelijk. Als laatste kan de coating ook aangebracht worden door middel van lakgieten. Dat kan met een verfborsteltje of de coating wordt gewoonweg over het element gegoten. Hier is afdekken wel weer mogelijk.

De meeste mensen hebben geen vliegtuig in de garage staan, maar de voordelen bij het gebruik van een nano coating zijn niet te ontkennen. Wie weet wat de toekomst nog te brengen heeft als het gaat om nano technologie en de nano coatings van Lenano!

besparing, duurzame bescherming, kosten besparing, luchtvaart, vliegtuig

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *